+46732423444 info@haffi.se

Gott nytt år alla läsare.

Vi har under senaste 2 åren fått leva vid oro, osäkerhet, ångest i den tiden som vi har kallat för pandemin. Det har gått otroligt mycket energi åt hos oss att lyssna på nyheter om covid 19 sjukdomen. En av konsekvenserna är att vi har skratta mycket mindre generellt i världen. Därför har jag plockat fram artiklar som handlar om skratt och vikten av det. När jag gick utbildningen inom mental träning då ingick det humor och skratt träning och det var väldigt nyttigt för mig. Alla vi människor är så olika i vår personlighet, vissa har mycket lätt för skratt andra har svårare med det. Vi kanske inte tänker så mycket ofta på skratt för att det är ju en del av oss som dyker upp när vi ser eller hör något roligt men att träna fram skratt är väldigt nyttigt som vetenskapen har kommit fram till.

Här finns det är 10 saker som händer i vår kropp när du skrattar

1. Din stressnivå minskar rejält. När du skrattar minskar stresshormonet kortisol. När du har skrattat färdigt då sprider sig ofta lugn, harmoni och nöjdhet i hela kroppen  

2. Ditt Immunförsvaret blir starkare När kortisol eller stresshormonerna minskar blir immunförsvaret mycket stabilare. Vetenskapliga studier visar att skratt och humor höjer nivåerna av infektionsbekämpande antikroppar och ökar antalet immunceller i din kropp.

3. Din smärta kan lindras. Det som skrattet gör är att det frigörs frigör även endorfiner som är  kroppens aldeles eget smärtlindrande ämne, som tar bort värk. Nacke och axlar slappnar av, vilket kan ofta ge dig en härlig och välkomnande känsla av lättnad.

4. Ditt minne kan förbättras mycket När du skrattar ordentligt en liten stund 15 till 40 sekunder eller längre aktiveras en del i hjärnan så att båda hjärnhalvorna till höger och vänster kommunicerar bättre med varandra. Du får ett mycket skarpare minne, din inlärningsförmåga stärks och du får många smarta idéer och blir lätt inspirerad. Din kreativa förmåga sätts i gång.

5. Du får bättre sömn eller dina eventuella sömnbesvär minskar. Vetenskapen har kommit på det att det finns ett sammanhang eller en dirket koppling  mellan ditt skratt och avslappning. Vi slappnar av när vi har skrattat  som gör att om vi hamnar i 7 till 15 minuters skratt period kommer vi att sova bättre. Effekten av 10 minuters skratt kan ge upp till 1,5 timmars lång effektiv sömn.  

6. Dina musklerna är i träning under skratt. Tydlig effekt  av att skratt påminner också om effekten av motion. Om du skrattar 12 till 15 minuter kan samma eller liknande resultat uppnås som under en löpträning. Bröstkorgen motioneras, de inre organen masseras och din lungkapacitet ökar.

7. Eventuella hjärtbesvär motverkas tydligt. Om du skrattar gott regelbundet sänker du ditt blodtryck och blodet strömmar igenom hela kroppen. Då får blodet nytt syre som star hand om och skyddar ditt vackra hjärta.

8. Du får fart på din matsmältning. När blodet strömmar till de inre organen efter ett skratt påverkar det också din matsmältning.  

9.Du får en påfyllning av nytt energi. Som en konsekvens av stabilt blodtryck, bättre blodflöde i kroppen mindre antal stresshormoner blir det nytt energi i din fina kropp. Du blir helt enkelt piggare och får mera lust att göra saker

10Du bygger ett försvar emot depressioner. När du skrattar sprids ut det underbara lyckohormonet dopamin, precis på samma sätt som vid motion eller sex. Utveckling av automatiska negativa tankar minskar rejält och risken för depression minskar. 

Kontentan av det hela att det är inte skadligt att skratta naturligtvis men frågan är hur ofta skrattar du? Vad är roligt för dig? Här är vi nämligen så olika. Jag tänker ofta själv att en rolighistoria från Sverige som jag översätter till isländska som är mitt moderspråk uppfattas inte alltid som rolig där och vice versa.

Skratta mera, det är inte skadligt

Källor: Mental Träning Lars-Eric Uneståhl

Tidningen Bättre Hälsa,

Wellness Wisdom Wealth

Artikel från Jesper Caron humor träning